به تارنمای مجموعه ی AKTonics خوش آمدید

لطفا در نظر داشته باشید با توجه به مشغله ی کاری زیاد بروزرسانی سایت و اضافه کردن محتوی جدید به کندی پیش خواهد رفت. همچنین در با توجه به کمبود وقت کافی برای مواردی که در جای درست ثبت نشده اند، هرگونه نظر یا پیغامی که در جای مناسب ثبت نشده باشد بدون اطلاع قبلی حذف خواهد شد. لطفا برای راهنمایی در مورد یک مطلب خاص در بخش انتهایی همان صفحه سوال خود را ثبت کنید و برای خرید از سایت، سفارش پروژه یا پشتیبانی موارد خریداری شده از طریق صفحه ی تماس با ما روی پیام رسان واتزاپ یا تلگرام پیغام ثبت کنید. خواهشمنیدم از موارد بیهوده بپرهیزید. از همراهی و شکیبایی شما متشکریم...

سخت افزار X86-64 کنسول های امروزی

style

PS4-SoC1

چرا کنسول های امروزی از سخت افزار های X86-64 استفاده می کنند؟ بخش دوم

متن مقاله توسط AGCrown ، ترجمه توسط ابوالفضل خزائی، تاریخ انتشار ۱۳ ادریبهشت ۱۳۹۵

در آخرین قسمت بخش قبلی این مقاله، صحبت کوتاهی در مورد پردازشگر های سلولی کردیم. در این بخش با تکمیل مطالب پردازشگر های سلولی به سراغ ARM و Power PC میرویم.

عنصر پردازنده ی هم افزا (Synergistic Processor Element یا SPE) نوعی  پردازنده است که دارای پردازنده های سلولی کوچکی در داخل خودش است. روش کاری این پردازنده همانند PPE است. برای استفاده کامل از منابع کنسول PS3 سازنده ی بازی The last of Us مجبور به استفاده کامل منابع PPE و SPE و حتی SIMD شدند. یک دستور چند داده(SIMD) به خوبی از پس کارهای گرافیکی و فیزیک بر میاد. پردازشگر کنوسل PS3 طراحی شده بود تا بتواند این موارد را اجرا کند. برای مثال میتوان به بازی The last of Us اشاره کرد، این بازی بخوبی از منابع این کنسول استفاده میکند.

هر عنصر پردازنده ی هم افزا دارای ۲۵۶ کیلوبایت حافظه کش بود که با استفاده مفید از این مقدار میتوان به بیشترین حد استفاده از واحد پردازشگر قدرتی دست یابند.

تمامی موارد بالا یکی از دلایل گرانی کنسول PS3 در زمان عرضه بود.

پردازشگر های ARM (استفاده شده در بیشتر تلفن های هوشمند امروزی)

پردازشگر های ARM یکی از کارآمد ترین پردازشگر های غیر اختصاصی هستند که توسط کمپانی ARM طراحی و سپس دای آنها به بالاترین قیمت فروخته خواهد شد.(برای اطلاعات بیشتر از ویکی پیدا استفاده کنید.)

برای کنسول های امروزی مقدار ۸ گیگابایت حافظه لازم بود و در عین حال این مقدار حافظه قیمت کنسول را افزایش میداد، به همین منظور از راه حل ارزان تری نظیر یک ورژن خاص از حافظه ی SDRAM با پهنای باند بالا استفاده شد و معماری ARM نیز دچار همین چالش شد ولی در نهایت بدلیل سختی کار این مسئله رد شد.

پاور پی سی (PowerPC)

معماری پاور پی سی در در نسل گذشته بسیار محبوب بود، نه تنها کنسول PS3 از این معماری در پردازنده ی خود استفاده کرد بلکه کنسول Xbox 360 نیز از آن استفاده نمود. همچنین این معماری در محصولات اپل نیز استفاده شده است ولی آن را با محصولات x86 اینتل جایگذین کرده اند.

هزینه یکی از موارد تاثیر گذار در این تصمیم اپل بوده است ولی احتمال میرود به دلیل شباهت زیاد و سازگار بودن با نرم افزار های ویندوز این تصمیم گرفته شده است.(نظر شخصی نویسنده نه مترجم)

پردازنده های سلولی را میتوان از چند نظر شبیه به پاور پی سی ها دانست و واحد پردازشگر قدرتی پردازنده های سلولی را مانند سمت دیگر این سکه متفاوت از پاور پی سی ها.

همین مورد باعث راحتی برنامه نویسی و کدنویسی برای این پردازنده میشود ولی همچنان ایده آل نیست و این دلیل استفاده نکردن از این پردازنده در کنسول نسل فعلی توسط مایکروسافت است.

پاور پی سی ها از نوع کامپیوتر کم دستور(RISC) هستند و همان طور که قبلا بحث شد یک برنامه نویس میتواند کد های بیشتری را روی این نوع پردازشگر اجرا کند ولی برای یک بازی ساز با کار های گرافیکی چندان مناسب نیست.

و اما آخرین بحث و مهم ترین بحث :

چرا کنسول های نسل هشتم از پردازنده های x86-64 استفاده می کنند؟

همان طور که بیشتر بحث های مربوط به تجارت به پول ختم میشود و بس، کمپانی های سونی و مایکروسافت میخواهند که بازی سازان بتوانند بازی های خود را از کنسول های دیگر و پلتفرم های دیگر با کمترین تلاش و مشکل روی کنسول های نسل هشتم پورت کنند و از این مسئله هم سازنده و هم کمپانی ها سودی به جیب بزنند.

واحد پردازش سرعتی پردازنده ی جگوار به گونه ای طراحی شده است که سیستم بتواند از گرافیک و پردازنده به صورت تعاملی و با حافظه ی مشترک شده بین آنها استفاده کند. همین امر راحت ترین نوع پورت بازی ها و نرم افزار ها را به ارمغان می آورد. چیزی شبیه به کامپیوتر های خانگی که در آن گرافیک و پردازنده جدا هستند ولی با استفاده از واحد پدازشگر سرعتی سازندگان می توانند به راحتی محصولات خود را برای کامپیوتر های خانگی بهینه سازی کنند.

برای عضویت در گروه تلگرام اینجا کلیک کنید.

سفارش پروژه و خرید موارد موجود در سایت

در صورتی که تمایل به انجام پروژه و یا قصد خرید موارد موجود در سایت را دارید، با استفاده از اطلاعات ذکر شده در این صفحه با ما در ارتباط باشید. توجه داشته باشید رعایت قوانین و احترام گذاشتن به شیوه ی کاری مجموعه الزامی است. چنانچه امکان انجام پروژه ی شما وجود داشته باشد بعد از ارزش یابی پروژه ی شما قیمت حدودی آن خدمت شما اعلام خواهد شد و در صورت تمایل پروژه ی شما تکمیل خواهد شد.

درمورد مدیریت مجموعه

ابوالفضل خزائی

با سلام و تشکر از بازدید شما؛ این وب سایت با هدف انتشار مطالب، دانش و تجربه ی من در زمینه های الکترونیک، کامپیوتر، مدیریت سرور، مکانیک و ماشین آلات صنعتی، کنسول های بازی و ... راه اندازی شده است. امیدوارم از مطالب آن استفاده کنید، لذت ببرید و با نظرات، انتقادات و پیشنهادات خودتان به پیشرفت آن کمک کنید. ابوالفضل خزائی

برای این مطلب نظری ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که نظرتان را در رابطه با این موضوع اعلام می کنید.



تذکر مهم : نام و نام خانوادگی صحیح و کامل خود را به فارسی تایپ کنید.
تذکر مهم : به پیغام هایی که در نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و آیدی تلگرام یا شماره واتزاپ آن ها مغایرت وجود داشته باشد پاسخ داده نخواهد شد.
تذکر مهم : پر کردن تمامی فیلد ها با اطلاعات صحیح و معتبر برای ارسال نظر/سوال اجباری است. به نظرات و سوالاتی که اطلاعات آن ها صحیح نیست پاسخ داده نخواهد شد.
تذکر مهم : در صورتی که در ثبت اولین پیغام خود قوانین سایت را رعایت نکنید، سیستم به صورت اتوماتیک پیغام های بعدی شما را حتی در صورت اصلاح اطلاعات حذف خواهد کرد.

درخواست آموزش

نام و نام خانودگی کامل شما
شماره تماس معتبر شما
درخواست شما

فرم بدلیل استفاده نادرست غیر فعال شده است...

جدیدترین نوشته های تارنما